První letové zkoušky v projektu ESPOSA.

V pátek 13. února se krátce po poledni hladce rozběhl pár turbovrtulových motorů TP 100 v letounu EM-11C Orka polské firmy Margański & Myslowski. Poté se letoun elegantně vznesl k nebi nad letištěm Czechowice-Dziedzice v Slezském vojvodství. Jednalo se o první let uskutečněný v rámci projektu ESPOSA, který koordinuje PBS Velká Bíteš.
Pilot letounu Krzysztof Galus si od počátku pochvaloval vysoké zrychlení na ranveji. Hned v prvních minutách otestoval stoupavost letounu na 10 m/s. Součástí testů byl i let s jedním motorem. Při něm Orka stoupala až 2,5 metru za sekundu. Po přistání projevoval zkušební pilot opravdové nadšení. Spojení bítešských motorů TP 100 a letounu Orka je podle něj velmi povedené. Ovládání letounu v průběhu startu, letu i přistání charakterizoval jako velmi jednoduché. Během tohoto významného odpoledne se Orka vydala do vzduchu hned 3x a letěla celkově téměř 1,5 hodiny.


Parametry dosažené během testovacího letu

Zrychlení z 0 na 60 uzlů (111 km/h) na 150 metrech
Vzletová rychlost 148 km/h (80 uzlů)
Minimální rychlost 109 km/h (59 uzlů)
Stoupavost 10 m/s
Stoupavost s jedním motorem  2,5 m/s
Maximální rychlost 287 km/h (155 uzlů)
Počet a délka letů 3 (28, 22 a 39 minut)
 
EM-11C Orka Specjalny 02 je polský hornoplošník poháněný dvěma turbovrtulovými motory TP 100 v tlačném uspořádání určený pro přepravu až 4 osob. Užitečná hmotnost letounu je 550 kg, maximální vzletová hmotnost 1820 kg. Rozměry letounu: délka 8,705 metru, rozpětí křídel 13,5 metru, plocha křídel 16,5 m2, výška 2,585 metru. Maximální rychlost 359 km/h. Stoupavost 10 m/s. Výrobce: Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze.
 
TP 100 je turbovrtulový motor s výkonem 180 kW a celkovou hmotnosti 61,6 kg. Jeho základem je osvědčený motor TJ 100, který zde plní úlohu generátoru plynů, pohání volnou turbínu a přes reduktor třílistou vrtuli s konstantními otáčkami (2158 ot/min). Výrobcem motoru je První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s.