Letadlo RV 10 absolvovalo první let

Turbínový motor TP 100 realizoval úspěšně testovací lety v USA. První let proběhl již 8. června 2014 z letiště DeLand na Floridě. Po úvodních letových testech se v červenci letadlo vydalo na 4000 km dlouhou cestu na EAA AirVenture Oshkosh ve Wisconsinu.

Motor TP 100 pohání 4místné letadlo RV-10 v kategorii experimental. Úspěšný let je významným krokem, který posunuje tento nový motor blíže koncovým zákazníkům a postupnému zahájení sériové výroby. Distributor ve Spojených státech, Turbine Solution Group, získala pro letoun RV-10 po dokončení 40 hodin letových zkoušek americký neomezený certifikát letové způsobilosti v třídě experimental. Krátce poté, se letoun vydal k 9hodinovému letu z Floridy do Wisconsinu, aby se zúčastnil letošního AirVenture. K 15. srpnu, za pouhé dva měsíce, letadlo nalétalo téměř 70 letových hodin.

První dojmy popsal pilot Capt. Peter Pierpont (bývalý pilot námořní pěchoty) a jeho druhý pilot Christian Skoppe: „Úsměv od ucha k uchu. Je to zážitek skutečného turbínového motoru, pocity jsou nesrovnatelné oproti standardním pístovým motorům. Kdo jednou létal s turbínovým motorem, nechce se vracet k pístovým.“

První let - let trval asi 30 minut, většinou probíhal v nadmořské výšce kolem 3500 ft (1 km). Letělo se z domovského letiště v DeLand na Floridě směrem do Daytona a následně zpět. Celková vzdálenost prvního letu byla asi 80 mil (130 km).

Motor TP 100 - jedná se o turbovrtulový motor TP 100 s výkonem 180 kW a hmotnosti 55 kg. Jeho základem je osvědčený motor TJ 100, který zde plní úlohu generátoru plynů, pohání volnou turbínu a přes reduktor třílistou vrtuli s konstantními otáčkami (2185 ot/min).

Testovací letadlo – oblíbené letadlo RV-10 (registrační značka - N241TG) bylo přizpůsobeno specificky k instalaci motoru TP100. Má hmotnost 694 kg. Palivové nádrže v křídlech byly zdvojené ze 60 na 120 galonů (450 litrů). Rozpětí křídel zůstalo shodné 9,7 metrů, zatímco celková délka byla prodloužena na 7,7 metru. Populární 4sedadlový letoun RV-10 se zdá být v kombinaci s motorem TP100 ideálním strojem pro 4člennou rodinu, který je nyní poháněn pokročilým turbovrtulovým motorem pro všeobecné letectví.