Proudový motor TJ 100

Tento malý proudový motor byl vyvinut pro lehké letecké prostředky, jako lehká a ultralehká sportovní letadla, větroně vybavené přídavným motorem, pilotované prostředky ve třídě EXPERIMENTAL a různé bezpilotní létající prostředky. 
Motor TJ 100 je v současné době prodáván v několika variantách. Od roku 2008 jsme dodali celkem asi 500 jednotek TJ 100. Motor TJ 100 je od základu zcela nově vyvinutá pohonná jednotka s vynikajícím poměrem hmotnost/tah. Při vývoji TJ 100 byly uplatněny nejnovější poznatky a technologie z oblasti turbínových motorů. V kategorii malých proudových motorů se řadí TJ 100 s tahem až 1250 N mezi nejlepší na světě. 

Formulář pro poskytnutí informací o motoru TJ 100
Jednostupňový radiální kompresor, radiální a axiální difuzor, prstencová spalovací komora a jednostupňová axiální turbína. Uložení rotoru je mazáno autonomním olejovým systémem. Řízení motoru zajišťuje elektronický systém. Start motoru je elektrický, stejně jako palivo-olejové čerpadlo. Napájení zajišťuje vestavěný generátor a DC-DC převodník. Zapalovací systém je nízkonapěťový.

Max. tah 1100N 247ibf
Min. spotřeba paliva 1,09 kg/daN/h 1,09 lb/lbf/h
Elektrický výkon 750 W  
     
Rozměry a hmotnost    
Max. průměr 272 mm 10,7 in
Délka 625 mm 24,6 in
Hmotnost bez provozních kapalin
(s příslušenstvím)
19,5 kg 43,0 lb
     
Další data    
Výškovost pro funkci 0 až 8 000 m 0 až 26 000 ft
Rychlost < Mach 0,8  
Výškovost pro start 0 až 4 000 m 0 až 13 000 ft
Rychlost pro start  < Mach 0,4  
Teplota pro start -30 až +50 °C -22 až +122 °F
     
Požadavky    
Palivo JET-A1, JP5, JP8  
Mazání 3 cST nebo 5 cSt  


Proudovy-motor-TJ-100.pdf
Varianty jsou vytvořeny na základě konkrétních požadavků zákazníků, mají zpravidla tyto odlišnosti:

  • montáž – základem jsou 3 montážní body, podle použití je možné montážní body rozšířit o nerezový rám nebo montážní body podle požadavku zákazníka
  • vstupní hrdlo sání– podle typu letounů různé typy vstupních hrdel sání vzduchu, motor může být vybaven vlastním krytem nebo sítem hrdla sání vzduchu nebo krytem vstupního hrdla sání dodaným zákazníkem
  • výstupní tryska – standardně dodávaná tryska může být změněna nebo délkově nastavena

K motoru lze objednat volitelné příslušenství, např. elektromagnetický ventil paliva, filtr paliva, ovládací plynovou páku, uživatelský SW, přední a zadní kapotáž, výškové čidlo, signalizační panel a další - více informací na vyžádání. 

Příklady použití